Polacy chętnie gromadzą się przed telewizorami, gdy nasza reprezentacja gra jakiś mecz. Niektórzy miłośnicy sportu oglądają jednak mecze niezależnie od sukcesów czy w ogóle udziału biało-czerwonych w danym spotkaniu. To, jak Polacy oglądają sport, postanowiła sprawdzić firma Samsung Electronics. Co najchętniej oglądamy i z kim? Jakie cechy są przez nas najbardziej pożądane w telewizorze do sportu? Sprawdźmy!
Jak Polacy oglądają sport? Badania Samsung
W lutym 2024 r. firma Ipsos przeprowadziła badania na zlecenie Samsung Electronics*, by dowiedzieć się, jak Polacy oglądają sport. Wyniki wcale nie dziwią, bo wychodzi z nich, że robimy to bardzo często. Ponad połowa Polaków wydarzenia sportowe w telewizorze śledzi przynajmniej raz w tygodniu. 25 proc. z nas sport ogląda kilka razy w tygodniu, a 15 proc. robi to codziennie – i to kilka razy dziennie! Wygląda więc na to, że oglądanie sportu na telewizorze jest jedną z naszych ulubionych rozrywek.
Skoki w telewizji, a może mecz siatkówki? Co najczęściej oglądamy w TV?
Są takie wydarzenia sportowe, które oglądamy w TV niezależnie od sukcesów naszych zawodników. Ale które z nich najchętniej? Okazuje się, że Polacy oglądają głównie piłkę nożną (61 proc.), skoki w telewizji (47 proc.) oraz mecz siatkówki (42 proc.). Do wielu z tych dyscyplin jesteśmy przyzwyczajeni ze względu na wcześniejsze zwycięstwa, np. piękne skoki Adama Małysza czy Kamila Stocha, a niektóre śledzimy na bieżąco z uwagi na obecne sukcesy, np. mecze reprezentacji siatkówki. Ale jak to przekłada się na statystyki? Okazuje się, że dla 34 proc. z nas oglądanie sportu na telewizorze nie zależy ani od sukcesu Polaków, ani nawet od ich udziału w zawodach. 27 proc. ogląda transmisje sportowe tylko wtedy, gdy nasza reprezentacja w nich uczestniczy. Z kolei 14 proc. to tacy „niedzielni kibice”, którzy oglądają sport tylko wtedy, gdy Polacy odnoszą jakieś sukcesy. Wówczas jednak kibicujemy do końca, nawet, gdy ostatecznie „nasi” przegrywają.
Co wpływa na doświadczenia z oglądania sportu? Telewizor z dobrym obrazem do oglądania sportu
Jak Polacy oglądają sport? Aż 70 proc. z nas uważa, że pewne cechy telewizorów wpływają na nasze doświadczenia z oglądania. Dla 40 proc. jest to lepsza jakość obrazu. Telewizor z dobrym obrazem do oglądania sportu powinien mieć minimum 4K rozdzielczości, a także dodatkowe technologię, poprawiające jasność czy kontrast, np. HDR 10+. Takie parametry zapewnia np. telewizor 65 cali Q77D marki Samsung.
Na drugim miejscu w zestawieniu znalazł się większy rozmiar urządzenia. Aż 37 proc. Polaków uważa, że duży telewizor do oglądania sportu może wpłynąć na lepsze wrażenia z oglądania. Wydaje się, że nasi rodacy coraz rzadziej sięgają po telewizor 55 cali do sportu. Nic dziwnego, na większym ekranie jesteśmy w stanie zauważyć więcej istotnych detali, takich jak gesty piłkarzy czy sędziego. Dlatego też aby poczuć się jak na stadionie, lepiej wybrać np. telewizor 75 cali QN800D z wieloma technologiami ulepszającymi jakość obrazu.
Artykuł przygotowano w ramach płatnej współpracy z Samsung Electronics Polska.
* Badanie zrealizowane przez Ipsos na zlecenie Samsung Electronics w lutym 2024 r. na ogólnopolskiej próbie 1000 osób w wieku 18-70 lat.